Bun venit pe Forum !

Conectează-te acum prin:

Booking.com

Ce înseamnă FSBO ?

actualizat februarie 2014 in Piața Imobiliară
 image

  Internetul a schimbat regulile jocului

  • Sistemul numit FSBO (For Sale By Owner) nu este altceva decat  promovarea spre vânzare (sau închiriere)  a unei proprietăți direct de către proprietarul sau, fără contribuția unui intermediar. 
  • Acest sistem a apărut în Statele Unite ca reacție la dominația  MLS (MultiListingSystem), sistem care oferea agenților imobiliari un semi-monopol asupra tranzacțiilor imobiliare.
  • Desigur, nimic nu este nou sub soare iar înainte de apariţia agenţiilor imobiliare sistemul funcţiona şi la noi prin cunoscutele anunţuri de la "mica publicitate"
  • Apariţia internetului a determinat evoluţia sistemului iar astăzi se estimează ca FSBO acoperă peste 30 % din volumul tranzacțiilor din SUA,  fiind din ce in ce mai popular și în alte piețe. 

 Este ușor  de înțeles de ce !  

  • Se știe că intermediarii pretind a un comision de 2-3% atât de la vânzător cat și de la cumpărător ! Prin urmare suma pe care o primește vânzătorul din totalul sumei plătite de cumpărător va fi "dijmuită" cu  4-6%. 
  • Pentru un apartament cu un pret de 50.000 de EURO comisionul intermediarilor ajunge astfel pana la 3,000 de EURO !
  • Poate nu știți (dar puteți verifica): Într-un contract de credit ipotecar pe 25 de ani pentru suma de 50,000 EURO, soldul creditului va scădea cu 3,000 de EURO abia după 5 ani (timp în care dobânda plătita este cam de 12,000 de EURO) 

 Ce primiţi pentru aceşti bani ?
  • Din păcate, asa cum se știe, cei mai mulţi intermediari vor pretinde că "reprezintă" atât vânzătorul cat și cumpărătorul.  
  • Prin diverse tactici intermediarul (Agent, Broker sau cum doriți sa-i spuneți) va încerca sa-l convingă pe vânzător sa accepte un preț mai mic iar pe cumpărător sa accepte un preț mai mare. 
  • Conflictul de interese este evident și ambele părți sunt lipsiti de beneficiul unei reprezentări obiective.
  • Până la urmă nu pare logic sa plăteşti pe cineva pentru a te convinge să accepți un preț mai mic.
  • De acest motiv în multe state americane dubla reprezentare (dual agency) este interzisă prin lege iar acolo unde este permisă parțile trebuie să-și exprime acordul în scris.
  • Este remarcabil ca și în industria locala a intermedierii imobiliare - confruntata cu pierderea masiva a încrederii consumatorilor - au apărut recent agenții de reprezentare exclusiva, fie a vânzătorului fie a cumpărătorului. 

Autentificare sau Înregistrare pentru a comenta.