De ce evita romanii Agentiile Imobiliare?


9 februarie 2016 Facebook Twitter LinkedIn Google+ Blog Imobiliar



In cadrul unui studiu realizat de RE/MAX Romania la inceputul acestui an, a reiesit faptul ca doar 25% din tranzactiile imobiliare sunt intermediate de agenti/agentiile de profil, o cifra foarte mica, atat in comparatie cu statele dezvoltate, precum SUA sau Canada unde procentul atinge 95%, cat si in comparatie cu alte state europene, unde procentul se ridica la 65%.

Principalele motive care claseaza Romania atat de jos, in opinia celor ce au facut acest studiu, sunt:

  • Lipsa increderii clientilor in Agenti Imobiliari
  • Lipsa unui beneficiu major in urma colaborarii cu Agentii Imobiliari
  • Lipsa unui set de norme care sa reglementeze aceasta industrie
  • Lipsa unei educatii specifice in acest sens

O lista similara, care subliniaza aceleasi neajunsuri de care m-am lovit si eu in momentul colaborarii cu agentiile de profil, am redactat-o intr- unul din articolele precedente, unde am descris 5 motive pentru care agentiile imobiliare nu si-au meritat comisionul practicat.

Ca eventuale solutii, compania RE/MAX Romania sugereaza ca actorii din piata de profil sa lucreze la imbunatatirea urmatoarelor aspecte:

 

Recomandarile clientilor

Acesta este principalul criteriu in functie de care clientul alege un anumit agent, fapt pentru care profesionalismul si implicarea de care da dovada agentul in momentul colaborarii cu un client, il va ajuta pe viitor si ii va garanta accesul si la alti clienti.

 

Educarea agentilor

Poate cea mai mare problema de care se lovesc clientii, la care se poate lucra prin participarea la programe de formare si dezvoltare profesionala, aplicate pe specificul pietei locale.

 

Educarea pietei

Este un aspect interesant, pe care compania in cauza il anunta ca fiind un subiect pe baza caruia sunt intreprinse actiuni concrete, prin care se doreste schimbarea perceptiei pietei asupra agentilor imobiliari. Ar fi fost interesant sa vedem si care sunt aceste actiuni concrete de educare a pietei, insa ele lipsesc.

 

Tot la capitolul solutii, as completa lista precedenta cu urmatoarele servicii (pe care mi-ar fi facut placere sa le primesc in schimbul comisionului practicat de agentiile cu care am colaborat in trecut):

  • Verificarea actelor de proprietate

Agentia sa verifice veridicitatea actelor, situatia juridica si sa informeze inca din start asupra eventualelor probleme depistate. O astfel de verificare este optionala si nu inlocuieste ok-ul final al notarului (sau a departamentului juridic al bancii, in cazul unui credit).

  • Evaluare obiectiva de pret

Agentia sa ofere o evaluare obiectiva de pret, fie prin analiza comparativa de piata, fie prin colaborarea cu diversi evaluatori, tocmai pentru a veni in ajutorul proprietarului care nu a stabilit un pret real al locuintei.

  • Descrierea obiectiva a proprietatii

Agentul sa prezinte adevarul in totalitate in ceea ce priveste starea apartamentului, mp, utilitati, poze reale, etc…

  • Prezentarea partilor implicate

La prima intalnire, agentul sa incurajeze toate partile implicate sa se prezinte (nume, ocupatie, stare civila, etc…), pentru a crea o atmosfera relaxata care sa sporeasca sentimentul de incredere. Totodata, la cererea clientului, agentul sa precizeze cata experienta in domeniu are, ce cursuri de pregatire a urmat, performante, certificari, etc…

  • Contractul cu agentia

Agentul citeste si explica clientilor contractul cu toate clauzele, drepturile si obligatiile ce revin fiecarei parti, inainte de semnarea propriu zisa a acestuia. La cerere, agentul sa ofere posibilitatea clientului de a verifica antecontractul cu un avocat. Aceleasi verificari se aplica si in cazul in care discutam despre un contract de vizionare.

  • Reprezentarea intereselor clientului (clientilor)

Agentul sa lucreze strans atat cu vanzatorul, cat si cu cumparatorul, pentru a facilita procesul de tranzactionare, astfel incat rezultatul sa fie de tipul win-win (un castig pentru toate partile implicate).

  • Pregatirea documentatiei

Agentul stabileste de la inceput care sunt actele necesare, pregateste documentatia si asigura buna desfasurare a procesului de semnare, clientii prezentandu-se doar in momentul in care tranzactia se oficializeaza la notar.

  • Planificarea platilor

Pentru buna desfasurare a procesului, agentia stabileste clar, impreuna cu clientii, cine plateste un anumit act, o anumita taxa, etc…

 

Concluzii

In primul rand, cultura tranzactiilor imobiliare specifica statelor dezvoltate nu a patruns indeajuns de mult si in Romania. Acest fapt cumulat si cu lipsa de pregatire a agentilor imobiliari indeparteaza cu pasi mari potentialii clienti.

Majoritatea clientilor inca au dificultati in a se obisnui cu nivelul comisioanelor practicate de agentiile de profil.

In general, romanii asocieaza cumpararea unei locuinte cu cumparaturile zilnice/saptamanale, motiv pentru care, conceptul de a nu plati un intermediar, care la final nu aduce multa valoare procesului de tranzactionare, este unul raspandit in mare parte.

Via: Blogulimobiliar.ro

 

Comentarii